REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO
INSPEKTORATU NADZORU BUDOWLANEGO W ŚREMIE
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego zwany dalej "Regulaminem´´ określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Śremie.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
Inspektoracie - należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego,
Powiatowym Inspektorze - należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego.
§ 2
Inspektorat działa na podstawie:
odpowiednich przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r., poz. 725 z późn. zm.),
niniejszego regulaminu.
Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA INSPEKTORATU
§ 3
Inspektorat jest urzędem powiatowego nadzoru budowlanego, wchodzącym w skład zespolonej administracji powiatowej, obsługującym Powiatowego Inspektora.
Inspektorat realizuje zadania nadzoru budowlanego na obszarze powiatu śremskiego.
§ 4
Powiatowy Inspektor kieruje pracą Inspektoratu.
Powiatowy Inspektor sprawuje nadzór nad:
działalnością inspekcyjną, polegającą na wykonywaniu inspekcji terenowej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
postępowaniami administracyjnymi,
postępowaniami egzekucyjnymi,
postępowaniami wyjaśniającymi w sprawach przyczyn katastrof budowlanych, prawidłowym współdziałaniu z organami administracji architektoniczno - budowlanej i organami kontroli państwowej,
obsługą prawną Inspektoratu,
kontrolą wewnętrzną w Inspektoracie,
zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej,
przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
gospodarowaniem mieniem Inspektoratu.
§ 5
Do wyłącznej kompetencji Powiatowego Inspektora należy:
zatwierdzanie planów kontroli,
podejmowanie decyzji o przeprowadzeniu kontroli doraźnej,
udzielanie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowej,
udzielanie upoważnień do reprezentowania Powiatowego Inspektora w postępowaniu przed sądami powszechnymi,
występowanie do właściwego organu samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Inspektoratu, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków.
Powiatowy Inspektor może powoływać stałe lub doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określając cel ich powołania, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb działania.
Podczas nieobecności Powiatowego Inspektora zastępuje go wskazany pracownik Inspektoratu, z wyłączeniem kompetencji, o których mowa w § 5 ust. l pkt l, 6.
§ 6
Powiatowy Inspektor podpisuje:
decyzje administracyjne i postanowienia,
akty prawa wewnętrznego,
wystąpienia i sprawozdania kierowane do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
wystąpienia kierowane do organów administracji rządowej i publicznej,
odpowiedzi na skargi i wnioski.
Rozdział III
ORGANIZACJA INSPEKTORATU
§ 7
W skład Inspektoratu wchodzą następujące stanowiska:
do spraw kontroli i inspekcji (IK)
do spraw obsługi finansowo - księgowej (FK)
do spraw obsługi kadrowej (K)
do spraw obsługi administracyjno - technicznej (AT)
§ 8
Do zakresu działania stanowiska d/s kontroli i inspekcji należy w szczególności:
Wykonywanie czynności inspekcyjno - kontrolnych na podstawie aktualnych przepisów prawa, w zakresie legalności stosowania materiałów budowlanych pod kątem dopuszczenia ich do obrotu i stosowania w budownictwie oraz obowiązkowych kontroli zrealizowanych budów.
Prowadzenie działalności inspekcyjnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych.
Sporządzanie protokołów z kontroli, opracowywanie wniosków poinspekcyjnych, sprawozdań, analiz i informacji oraz innych dokumentów przewidzianych przepisami szczególnymi.
Współpraca z innymi organami nadzoru w ramach realizacji zadań inspekcyjno - kontrolnych.
Prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie zadań należących do właściwości powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, określonych ustawą - Prawo budowlane.
Przygotowywanie i opracowywanie projektów postanowień i decyzji administracyjnych w ramach kompetencji i właściwości powiatowego inspektora nadzoru budowlanego.
Prowadzenie postępowań egzekucyjnych.
Przygotowywanie wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
Sprawdzanie kompletności i prawidłowości przedkładanych w PINB dokumentów przez uczestników procesu budowlanego.
§ 9
Do zakresu działania stanowiska d/s obsługi finansowo - księgowej
Prowadzenia rachunkowości jednostki.
Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi.
Dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym.
Dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
§ 10
Do zakresu działania stanowiska d/s obsługi kadrowej
Prowadzenie dokumentacji stanowiącej podstawę naliczania wypłaty wynagrodzeń i przygotowywanie listy wynagrodzeń.
Naliczanie i odprowadzanie podatku.
Ewidencja podatku.
Prowadzenie dokumentacji z ZUS i odprowadzenie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Prowadzenie akt osobowych.
Przygotowywanie listy obecności.
Prowadzenie ewidencji obecności w pracy pracowników.
Prowadzenie ewidencji urlopów wypoczynkowych i okolicznościowych.
§ 11
Do zakresu działania stanowiska d/s administracyjno - technicznej należy obsługa organizacyjna i administracyjna Inspektoratu, a w szczególności:
Uczestniczenie w czynnościach kontrolnych w zakresie:
prawidłowości przebiegu procesu budowlanego,
eksploatacji użytkowych obiektów budowlanych,
przestrzegania obowiązków stosowania materiałów budowlanych dopuszczonych do obrotu i powszechnego stosowania w budownictwie,
Sprawdzanie kompletności:
dokumentacji projektowych, stanowiących załącznik do pozwolenia na budowę,
załączników składanych wraz zawiadomieniami o zakończeniu budowy i wnioskami o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Prowadzenie ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania obiektów budowlanych.
Sporządzenie korespondencji z wykorzystaniem komputera - sporządzanie czystopisów wg ich pierwotnych zapisów i zgodnie z zasadami dotyczącymi układu pism.
Przyjmowanie i wysyłka korespondencji:
przyjmowanie pism od interesantów,
pieczętowanie pism stemplem wpływu, bieżąca rejestracja korespondencji w dzienniku korespondencyjnym i przekazywanie jej inspektorowi.
Prowadzenie rejestrów,
Sporządzanie sprawozdawczości.
§ 12
Przyjmowanie dokumentów i obieg korespondencji odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. - w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011 r., Nr 160, poz. 67)
Korespondencję przyjmuje referent ds. administracyjno - technicznych, rejestrując ją ilościowo w dzienniku korespondencyjnym, a podania składane do protokołu przyjmują pracownicy inspektoratu, zgodnie z podziałem czynności i przekazują do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Referent ds. administracyjno - technicznych otwiera wszystkie przesyłki z wyjątkiem:
adresowanych imiennie,
stanowiących tajemnicę służbową (poufne), które przekazuje odpowiednio kancelarii tajnej i adresatom,
wartościowych, które przekazuje właściwej osobie lub komórce organizacyjnej za pokwitowaniem.
Po otwarciu koperty sprawdza się:
czy nie zawiera ona pisma mylnie skierowanego,
czy dołączone są wymienione w piśmie załączniki.
Brak załączników lub otrzymanie samych załączników bez pisma przewodniego odnotowuje się na danym piśmie lub załączniku.
Koperty z nienaruszonym znaczkiem pocztowym (stemplem pocztowym) dołącza się tylko do pism:
poufnych, wartościowych, poleconych, ekspresowych, za dowodem doręczenia,
dla których istotna jest data nadania (stempla pocztowego), np. skargi, odwołania itp.,
w których brak nadawcy lub daty pisma,
mylnie skierowanych,
załączników nadesłanych bez pisma przewodniego,
w razie niezgodności zapisów na kopercie z ich zawartością.
Potwierdzenie otrzymania pisma kancelaria wydaje na żądanie składającego pismo.
Na każdej wpływającej na nośniku papierowym korespondencji umieszcza się w górnym lewym rogu pierwszej strony (na korespondencji przekazywanej bez otwierania - na przedniej stronie koperty) pieczątkę wpływu określającą datę otrzymania.
§ 13
Do pracowników Inspektoratu mają zastosowanie przepisy:
ustawy z dnia 16 września 1982 r. - o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1917 z późn. zm.),
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeksu pracy (Dz. U. z 2025 r., poz. 277 z późn. zm.),
ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. - o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r., poz. 409 z późn. zm)